10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

[ad_1]

اگرچه سرطان روده بزرگ در حال حاضر یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است، اما راه هایی برای کاهش خطر وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، سرطان روده بزرگ نوعی سرطان شایع است که در تعداد زیادی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان نقش دارد. علل سرطان روده بزرگ عبارتند از کمبود فیبر در رژیم غذایی، مصرف بیش از حد چربی، گوشت های فرآوری شده، ورزش نامناسب، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف الکل.

اگر نگران سرطان روده بزرگ هستید، این گزارش را بخوانید. در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

سیگار را ترک نکنید

تنباکو می تواند باعث بسیاری از سرطان ها شود زیرا حاوی مواد شیمیایی است که به DNA آسیب می رساند. بنابراین، اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید، در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. تنباکو نیز بسیار اعتیادآور است و ترک سیگار را بسیار دشوار می کند. با این حال، محصولات زیادی وجود دارند که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید از قرص های نیکوتین یا آدامس برای کمک به ترک سیگار استفاده کنید.

نوشیدن الکل را قطع نکنید

برخی افراد دوست دارند الکل بنوشند تا به آنها کمک کند مشکلات را فراموش کنند، اما مصرف منظم الکل می تواند منجر به مشکلات دیگری شود که یکی از آنها افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

اگر نمی خواهید به سرطان روده بزرگ مبتلا شوید از الکل خودداری کنید. اگر به الکل معتاد هستید، به پزشک خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند این نوشیدنی مضر را برای همیشه متوقف کنید.

مدیریت وزن

افرادی با شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون اولیه هستند. اگر از نظر استانداردهای پزشکی چاق هستید، هر کاری که می توانید انجام دهید تا شاخص بدن خود را به کمتر از 25 کاهش دهید. این می تواند خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را نیز کاهش دهد.

یک رژیم غذایی کامل را دنبال کنید

اگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، کنترل وزن آسان تر خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی کامل شما را مستعد ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ می کند. یک رژیم غذایی کامل شامل غلات آماده نشده، میوه ها، سبزیجات، غلات، مغزها و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی یا گوشت سفید است.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

از فیبر اضافی استفاده کنید

هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، شکم شما منظم تر خواهد بود. تخلیه منظم روده از قرار گرفتن آنها در معرض بیماری جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر غذاهای پرفیبر مانند آجیل و غلات کامل است. غلات کامل، لوبیا، کلم بروکلی، ذرت بو داده، سیب و میوه های خشک همگی سرشار از فیبر هستند.

از غذاهای چرب پرهیز کنید

اگر مقدار زیادی چربی حیوانی اشباع شده یا روغن های گیاهی مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. این افزایش خطر به این دلیل رخ می دهد که چربی اضافی تعادل اسید صفراوی را در طول فرآیند گوارش تغییر می دهد. این عدم تعادل منجر به ترشح هورمون هایی می شود که باعث رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. پس باید مراقب میزان گوشت چرب مصرفی خود باشید. بیش از یک یا دو گوشت چرب در هفته نخورید.

از خوردن گوشت های فرآوری شده خودداری کنید

مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. گوشت های فرآوری شده شامل بیکن، سالامی، سوسیس، گوشت گاو، هات داگ و گوشت های مورد استفاده در مواد تشکیل دهنده است. فرآورده های گوشتی فرآوری شده حاوی نیترات هستند و پس از خوردن آنها، بدن شما نیترات های موجود را به مواد شیمیایی سرطان زا تبدیل می کند. اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، فرآورده های گوشتی فرآوری شده را اغلب مصرف کنید یا به طور کلی از آنها اجتناب کنید.

اگر واقعاً خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهید، باید گیاهخوار یا «وگان» شوید. هرچه گوشت کمتری بخورید، سلامت روده بزرگ شما بهتر خواهد بود.

به طور منظم تمرین کن

وقتی به طور منظم ورزش می کنید می توانید وزن خود را کنترل کنید. اگر شاخص بدن شما در محدوده طبیعی باشد، خطر ابتلا به سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کاهش می یابد. ورزش منظم همچنین میزان آنتی اکسیدان ها را در جریان خون افزایش می دهد و DNA را ترمیم می کند. اگر نمی خواهید به سرطان مبتلا شوید، باید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

بازرسی های منظم

اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، باید به طور منظم کولونوسکوپی انجام دهید. معاینات منظم به ویژه برای افرادی که چهل و پنج سال یا بیشتر دارند مهم است. اگر بین 45 تا 75 سال سن دارید، راه حل عاقلانه این است که هر 5 تا 10 سال یکبار غربالگری انجام دهید. غربالگری منظم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در مراحل اولیه تشخیص می دهد و شانس زنده ماندن شما را افزایش می دهد.

تا آخر عمر شاد زندگی کن

پیروی از دستورالعمل های این مقاله چالش برانگیز خواهد بود. داشتن یک سبک زندگی سالم در دنیای آشفته نیاز به قدرت شخصی و نظم و انضباط زیادی دارد. بنابراین منطقی است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. کاری که انجام می دهید بیهوده نخواهد بود. با انجام اقدامات صحیح برای کاهش شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها، احتمال اینکه زندگی طولانی، شاد و بدون درد داشته باشید و در سنین پیری بمیرید بیشتر است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها