علی، عدالت و امنیت – ایسنا

[ad_1]

در ميان حاكمان دينى، كسى مانند على (ع) در زمان حكومتش به عدالت و امنيت توجه نداشت; او نه تنها نگران این دو بوده است، بلکه در موفقیت خود نیز کوشا بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی فضلمبدی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

«ای علی که حلاوت عقل و بصیرت است

جرقه ای از آنچه دیدی

در ميان حاكمان دينى، كسى مانند على (ع) در زمان حكومتش به عدالت و امنيت توجه نداشت; او نه تنها نگران این دو بوده است، بلکه در موفقیت خود نیز کوشا بوده است. هیچ کس کمتر از حکومت به عنوان حکومت در میان حاکمان ارزش نداشت; به این ترتیب برای «آب دماغ بزی» یا «کفش پاره» ارزش کمتری دارد، مگر اینکه به مالک حق تحویل یا رد صلاحیت آن را از انجمن بدهد. از جمله ارزش هایی که برای بقای حکومت می توان در نظر امام علی (ع) در نظر گرفت، دو چیز اساسی تر و مبنای بقای حکومت ها محسوب می شود. یکی عدالت و دیگری امنیت; به خصوص امنیت اقتصادی. چه بسیار حکومت هایی که با لغزش امنیت و عدالت و یا به تعبیر قرآن «رنج» نابود شده اند. با کمال تعجب، امام علی دلیل پذیرش حکومت خود را نابودی جامعه طبقاتی و محاکمه گرسنگان ذکر می کند: اما علی به ما می آموزد که عدالت و امنیت ممکن است برقراری در جامعه باشد که دین نباید انتظار آن را داشته باشد. فرمود: مال زیاد ایمان را فاسد می کند; فراوانی مال ایمان را از بین می برد. یعنی اگر ثروت جامعه در دست عده ای انباشته شود و جلوی مردم گرسنه بخوابند، باور به این جامعه از بین می رود.

یکی از کلماتی که امام (ع) در موارد متعددی به کار می برد، کلمه «استشر» است. توانمندسازی به این معناست که منافع مالی یک گروه خاص توسط منافع عمومی در جامعه کنترل می شود. آنچه امروزه الیگارشی نامیده می شود; یعنی منافع اقلیت را به منافع اکثریت ترجیح می دهند یا منافع اقلیت را به جای منافع اقلیت کنترل می کنند. آنچه در جامعه امروزی می بینیم.

حضرت در هماهنگی مالک اشتر چنین می فرماید: از تعقیب مصالح همگان، اعم از خود و اطرافیان به طور یکسان بپرهیزید (نامه 53). علت دوری از کینه توزی پیامبر اکرم (ص) این است که حکومت قبلی به همین دلیل سرنگون شد. هنگامی که اصحاب معاویه امام را به کشتن خلیفه سوم متهم کردند، پاسخ داد: به زودی روش حکومت او را به شما خواهم گفت; نفوذ فسا الاسره منافع خود و اطرافیان را بر مصالح مردم مقدم داشت و اثری ماندگار بر جای گذاشت (خطبه 30 نهج البلاغه). در این دیدگاه، ناامیدی اقتصاد جامعه را نابود می کند و در نتیجه دولت را نابود می کند. در جای دیگر می فرماید: غنای یعقوب بر من چیره می شود، ثروت جمع هلاک می شود. امام حسین (ع) در توصیف حکومت بنی امیه می فرماید: چگونه می توان از خشونت و ظلم اقتصادی در جامعه جلوگیری کرد؟ از تعالیم امام علی (ع) این پاسخ را می گیریم:

1. عدالت: عدالت اقتصادی مهمترین نیاز جامعه بشری است; چیزی که اغلب در دولت ها فاقد آن است. فقر و گرسنگی و اختلاف طبقاتی اگر در جامعه وجود داشته باشد نشان دهنده عدم رعایت عدالت در جامعه است. فان الرعیه الصالحه تنجوا بالامام الععد ملت شایسته با عدالت رهبران نجات می یابد. حسرت می‌گوید: و نابودی سرزمین من ویرانی زمین است، از فقر ساکنان آن سرزمین. بلای عمران جور السلطان آفت موفقیت و آزار دولتمردان است. یعنی اگر کشوری فاقد توسعه و رشد اقتصادی است و اولاد آن می میرند به دلیل نبود عدالت اقتصادی در نظام حکومتی است.

2- امنیت: امنیت آشکارا سایه عدالت است. وقتی عدالت اقتصادی از بین می رود، امنیت نیز از بین می رود. دلیل آن هم این است که با کاهش عدالت اقتصادی، آسیب های اجتماعی در حال افزایش است. بی عدالتی، ناامنی از هر نوعی ممکن است رخ دهد. امام در خطبه ای فرمودند: من تمایلی به قدرت نداشتم، اما سعی کردم نشانه های ایمان را در جای خود بیاموزم و در شهرها نشانه های اصلاح را نمایم تا در شهرهایم نشانه های ایمان را نمایان کنم. ، به بندگان مظلوم امنیت بدهید (خطبه 131). تعلیم دینی ظاهر شعائر دینی نیست، بلکه تعلیم دین توأم با توحید، اصلاح امور انسانی و امنیت اجتماعی است. اگر عدالت اقتصادی بر اساس حکم دینی محقق شود و امنیت اجتماعی رعایت شود، نشانه های دیگری از ایمان او را نشان می دهد. نکته دیگر اینکه جامعه نباید انتظار دینداری داشته باشد. به فرموده پیامبر(ص): اگر نان نباشد دیگر واجبات انجام نمی شود.

3- عقلانیت: متأسفانه دانش، تجربه و تجربه کاری در جوامع مذهبی جایگاه چندانی ندارد. امام علی می فرماید: علم ریشه همه خوبی ها، جهل ریشه همه بدی ها، علم ریشه همه خوبی ها و جهل ریشه همه بدی ها است. وی در بیان دیگری می گوید: من به غیر علم خود کار می کنم که بیشتر ما را مفسده می کند، هر که بر مبنایی غیر از علم کار کند، شکست کار او بیش از صحت اوست… «شعارها تعالیم، سیره و سرنوشت امام علی (ع) برای جامعه داده شده، کاهش یافته و جایگزین شده است».

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بایگانی‌ها